"مسجد محله، پایگاه قرآنی" در کانون های مساجد گیلان
"مسجد محله، پايگاه قرآني" در کانون هاي مساجد گيلان

"مسجد محله، پایگاه قرآنی" در کانون های مساجد گیلان

کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان گيلان در راستاي طرح «مسجد محله، پايگاه قرآني» به اجراي فعاليت‌هاي مختلف قرآني مي‌پردازند.
شناسه خبر : 48899 تاریخ انتشار : ۶ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۱۴

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از استان گیلان؛ رهبر معظم انقلاب در اولین روز ماه مبارک رمضان در محفل نورانی انس با قرآن، فعالیت‌های قرآنی در کشور را خوب اما ناکافی ارزیابی کردند و در بیان پیشنهادی برای گسترش این فعالیت‌ها، گفتند: تبدیل مساجد در هر محله به پایگاه‌های قرآنی و تعامل و ارتباط با مساجد دیگر آن محله و تشکیل جلسات و مسابقات قرآنی در بین آنها، بهترین مشوّق برای وارد شدن نوجوانان و جوانان به وادی قرآن و بخصوص تربیت حافظان قرآن است.

 

در راستای تحقق فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب در تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی و تربیت قاریان و حافظان قرآن، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وارد میدان شده و با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی به جذب نوجوانان به عرصه فعالیت‌های قرآنی پرداختند.

 

یکی از این ظرفیت‌های ارزشمند قرآنی در سطح کانون‌ها، اجرای طرح «تلاوت نور» است که به گفته حجت الاسلام خداداد، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بستری بسیار مناسب برای شکل‌گیری پایگاه‌های قرآنی حول محور مسجد است.

 

در گیلان بیش از 500 کانون اطلاعات خود مربوط به اجرای این طرح را در سامانه بچه‌های مسجد تکمیل کرده‌اند و در حال اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی هستند.

 

 

کانون فرهنگی هنری شهدای بالا جورشر بقعه آقا سید عبدالله و مسجد امام حسن مجتبی(ع) در لشت نشا با اجرای کلاس حفظ قرآن جز 30 در این راستا گام برداشته است. این کانون کلاس‌های خود را در دو گروه به همراه اعطای مدرک به حافظان برگزار می‌کند.

 

کانون حضرت علی اکبر(ع) مسجد جامع بالابازار رودبار نیز طرح تلاوت نور را با روخوانی هر شب یک صفحه از قرآن کریم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می کند.

 

 

کلاس آموزش قرآن نیز دوشنبه‌های هرهفته در پایگاه قرآنی تبیان کانون فرهنگی و هنری شهید مطهری آستان مقدّس آقاسیّدهاشم (علیه السلام) روستای ورازگاه سنگر برگزار می‌شود.

 

کلاس آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه نونهالان کانون فرهنگی هنری انصار الحسین (ع) با تدریس استاد نوروزی در مسجد حضرت امام حسن عسکری (ع) پل تالشان رشت دایر است.

 

کانون محبان مهدی(عج) رشت نیز جلسه تفسير قرآن کريم را بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسين (ع) کوي شهيد رجايي برگزار می کند.
 

 

کانون بقیه الله الاعظم(عج) تالش نیز با گسترش فعالیت‌های قرآنی در طرح تابستانی اوقات فراغت، نسبت به این امر اقدام کرده و کلاس‌های روخوانی و روانخوانی قرآن را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.

 

کانون ضيافت مسجد جامع روستاي پنچاه آستانه اشرفيه نیز با همکاري کانون رقيه خاتون (س) محفل قرآني برگزار کردند، در این محفل کودکان و نوجوانان دختر سوره‌هايي از قرآن را به صورت حفظ قرائت کردند و با اهدای کتاب داستان با موضوع ائمه معصومين (ع) مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

کانون المهدی(عج) صومعه سرا نیز کلاس "درس‌هايي از قرآن " را با تدريس استاد بهبودي در مسجد امام حسن مجتبي (ع) برگزار می کند و به سوالات و شبهات جوانان و نوجوانان پاسخ داده می‌شود.

 

در روستای لب دریا آستانه اشرفیه نیز بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، طرح تلاوت نور با قرائت قرآن کريم و قرائت دعاي آل ياسين به همت کانون انصار الزینب(ص)در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار می‌شود.

 

کانون آیت الله ربانی املشی نیز کلاس آموزش قرآن خود را هر هفته به نام یک شهید برگزار کرده و ضمن تدریس مباحث قرآنی به قرائت وصیت‌نامه شهدا می‌پردازد.